Glemt Passord?

Systemansvarliges ansvar

Systemansvarlige har følgende ansvar når det gjelder oppfølging og dokumentering av eget system:

- Sørge for at det finnes oppdaterte skriftlige instrukser og rutiner. Herunder:

  • Rutiner for daglig bruk
  • Tilgangsstyring
  • Rettigheter
  • Ansvarsbeskrivelser
  • Oversikt over hva systemet brukes til

- I tillegg er det viktig at systemansvarlig:

  • Dokumenterer anskaffelsen av systemet i sak/arkivsystem
  • Inngår og arkiverer databehandleravtale med leverandør 

- Dokumentsenteret har ansvaret for å sammenstille mye av denne informasjonen i en overordnet systemoversikt, og i arkivplanen, men hver enkelt systemansvarlig har ansvar for å sørge for at denne informasjonen er tilgjengelig og skriftliggjort. 

- Systemansvarlig må melde fra til digitaliseringsrådgiver for kommunalområdet/fagleder IT-arkiv ved endringer

- Når systemet tas ut av bruk må fagleder for IT-arkiv informeres

For utfyllende informasjon se: 

Veileder for systemoversikt med beskrivelser

og

Veileder for dokumentasjonskrav for fullelektroniske arkivsystemer

Disse veilederne gjelder ikke bare rene arkivsystemer, men også fagsystemer som inneholder arkivverdig eller journalføringspliktig informasjon.